my sayang!

tinggalkan link disini lepas follow :)

Wednesday, January 18, 2012

cara mengambil hati bakal mertua:)



dah agak lama aku xupdate blog ni...apa khabar korang semua?entry kali ni aku nak kongsikan macam mana cara nak ambik ati bakal mertua.senang atau susah?ia kadang-kadang bergantung pada sikap mertua dan menantu itu.kalau dapat mertua yang jenis garang,takut juga ya!:)..dan kalau dapat menantu yg xberapa btol pun susah juga.
selalunya,mertua vs menantu,menantu vs mertua.selalu ada saja perselisihan faham.contohnya kisah pelakon Rita Rudaini.kita bukan sesiapa mahu menilai siapa yg salah siapa yg betul.namu kita sebagai manusia,patut ambil sesuatu itu sebagai pengajaran.yg baik jadikan teladan,yg buruk jadikan sempadan.


ibu dan bapa mertua ibarat ibu dan bapa kita sendiri.dan taatnya kita pada mereka sperti taatnya kita kepada ibubapa sendiri.cara untuk mengambil ati mereka ada di bawah:

1.Sopan Santun
Ini merupakan hal yang paling penting. Kenali benar budaya keluarga pasangan. Pertama kali bertemu, jangan lupa untuk berpakaian sopan. Tak perlu terlihat kuno, asal rapi dan elegan. Tak ada salahnya untuk mencium tangan orang tuanya jika memang itu budaya yang berlaku dalam keluarga pasangan. Ucapkan 'Tolong', dan 'Terima kasih' di saat yang tepat. Bersikaplah ramah. Jangan terlalu tegang karena Anda justru akan nampak aneh.

2.Memuji
Pujian tulus akan menghangatkan suasana. Makanan yang disajikan, penampilan ibunya, atau permainan musik adik pasangan boleh jadi pujian. Namun ingat, lakukan dengan tulus, dan jangan berlebihan,nanti nampak over plak kan.

3.Bertanya
Bertanya merupakan tanda perhatian. Bertanya juga merupakan tanda bahwa Anda peduli dan ingin mengenal lebih jauh mengenai keluarga pasangan. Tak ada salahnya untuk mengajukan pertanyaan ringan tentang kegiatan pasangan Anda saat di rumah. Namun jangan terlalu mendalam, salah bertanya justru akan membuat Anda terlihat tidak sopan.

4.Tersenyum
Jangan lupa untuk tersenyum. Hal ini akan semakin memancarkan keramahan Anda. Tersenyumlah dengan tulus. Tunjukkan bahwa Anda menikmati kebersamaan bersama keluarga pasangan.

5.Membantu
Tunjukkan bahwa Anda adalah seseorang yang suka membantu. Ikut membereskan meja makan, menyajikan makanan dan minum, akan membuat calon ibu mertua Anda lebih menyukai anda.

6.Berterusan
Pertemuan pertama sudah dilakukan. Namun bukan berarti Anda menjadi tak peduli lagi dengan keluarga pasangan. Sesekali menelefon calon ibu mertua, atau mengajak adik perempuan pasangan untuk ke salon atau berbelanja bersama akan semakin mendekatkan diri Anda pada mereka. Anda juga memiliki kesempatan lebih untuk dikenal dan mengenal.

7.Ulangi Lagi
Jangan bosan untuk mengulang-ulang langkah-langkah di atas. Keluarga juga pasangan akan terkesan serta semakin menyanyangi Anda.


ni gambar bakal mertua saye..hehe..:)

Selamat mengambil hati bakal mertua ya.semoga anda mampu menjadi menantu yg di  sayangi mertua..insyallah..doakan saya juga..:))

2 37 ribu doakan hasanah kurus dan bahagia!:

deardearyhaty.blogspot.com January 22, 2012 at 7:14 PM  

wahh,good tips ni..p long way 2 go 4 me..hee..:)

anahwan January 24, 2012 at 10:38 PM  

hehe..u can read n practice it in future:))